ROZMIAR CZCIONKI

Profile

Dostosuj wygląd

Aktualności

Porozumienie gminy i powiatu dotyczące biblioteki

Zgodnie z art. 20a ust. 2 ustawy o bibliotekach, biblioteka publiczna, której organizatorem jest gmina działająca w mieście będącym siedzibą samorządu powiatowego, może wykonywać zadania powiatowej biblioteki publicznej, na podstawie porozumienia zarządu powiatu z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta).

Porozumienie w tym zakresie powinno w szczególności określać wielkość środków finansowych, które wnoszą strony porozumienia, niezbędnych do prowadzenia działalności przez bibliotekę.

Do zadań, które biblioteka publiczna, której organizatorem jest gmina działająca w mieście będącym siedzibą samorządu powiatowego, może wykonywać na podstawie porozumienia są:

  1. gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych służących obsłudze potrzeb informacyjnych, edukacyjnych i samokształceniowych, zwłaszcza dotyczących wiedzy o własnym regionie oraz dokumentujących jego dorobek kulturalny, naukowy i gospodarczy;
  2. pełnienie funkcji ośrodka informacji biblioteczno-bibliograficznego, organizowanie obiegu wypożyczeń międzybibliotecznych, opracowywanie i publikowanie bibliografii regionalnych, a także innych materiałów informacyjnych o charakterze regionalnym;
  3. udzielanie bibliotekom pomocy instrukcyjno-metodycznej i szkoleniowej;
  4. sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie realizacji przez powiatowe i gminne biblioteki publiczne zadań dotyczących gromadzenia, opracowywania, przechowywania i udostępniania zbiorów, sporządzania i rozpowszechniania informacji bibliograficznych i dokumentacyjnych, działalności naukowo-badawczej oraz dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników bibliotek, wymiany oraz przekazywania materiałów bibliotecznych i informacji.

Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 grudnia 2002 r. (II SA/Wr 2127/02), przepis art. 20a ust. 2 ustawy o bibliotekach, nie wyłącza stosowania art. 18 ust. 2 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym przy zawieraniu tego typu porozumień tj. wyłącznej kompetencji rady powiatu do podejmowania uchwał w sprawie przyjęcia zadań m.in. z zakresu właściwości powiatu oraz z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Przepis art. 20a ust. 2 ustawy o bibliotekach, ustala jedynie, jakie organy są właściwe do zawarcia porozumienia, natomiast nie przyznaje organowi wykonawczemu gminy kompetencji do decydowania o przejęciu określonych zadań od powiatu. Ponadto zrealizowanie zapisu art. 18 ust. 2 pkt 11 ustawy jest niezbędne, aby można było stosować postanowienia art. 20a ust. 2 ustawy o bibliotekach.

Partnerzy projektu

Jesteś tutaj: Strona główna Aktualności Porozumienie gminy i powiatu dotyczące biblioteki

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji w Polityce prywatności. ZAMKNIJ