Aktualności
Statut związku komunalnego i uchwała w sprawie jego przyjęcia a ogłoszenie w dzienniku urzędowym
- Szczegóły
- Utworzono: 08 lipiec 2013
Zgodnie z art. 13 pkt 3) ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się: statuty związków międzygminnych i statuty związków powiatów.
Uchwała Rady Gminy w sprawie przyjęcia statutu Związku Międzygminnego nie mieści się w katalogu aktów wymienionych w powyższym przepisie (obowiązek jej publikacji nie wynika z przepisów szczególnych), gdyż nie stanowi ona aktu prawa miejscowego.
Nieważny jest zatem zapis uchwały w sprawie przyjęcia statutu związku międzygminnego określający, że wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa, gdyż wejście w życie takiej uchwały następuje na zasadach ogólnych, czyli wchodzi ona w życie z dniem podjęcia.
Obowiązek ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa, jak zostało wskazane na wstępie dotyczy bowiem samego statutu, a nie uchwały w sprawie jego przyjęcia.
Stosownie do postanowień § 6 w związku z § 7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków, dopiero statut związku po jego rejestracji (bądź jego zmiana w zakresie danych objętych rejestrem) jest ogłaszany w wojewódzkim dzienniku urzędowym, a dzień jego wydania jest dniem ogłoszenia statutu.
Źródło: Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 11 lipca 2005 r. PN.II.0911-140/05 (LexPolonica nr 394674)