Aktualności
Pracownicy biur związków jednostek samorządu terytorialnego
- Szczegóły
- Utworzono: 19 lipiec 2013
W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadań publicznych przez samorząd terytorialny ustanowione zostały przepisy prawa pracy określające status prawny pracowników samorządowych.
Do grupy pracowników samorządowych ustawodawca na gruncie ustawy o pracownikach samorządowych zaliczył także osoby zatrudnione w biurach (i ich odpowiednikach), związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki.
W związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu - jeżeli statut związku tak stanowi, są zatrudniani na podstawie wyboru.
Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
- jest obywatelem polskim,
- ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
- posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku,
- a ponadto pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru lub powołania może być osoba, która spełnia wymagania określone powyżej, oraz nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w biurach związków jednostek samorządu terytorialnego wykonuje przewodniczący zgromadzenia związku jednostek samorządu terytorialnego - wobec członków zarządu tego związku.