Aktualności
Ponoszenie kosztów porozumienia międzygminnego
- Szczegóły
- Utworzono: 28 wrzesień 2013
Zgodnie z art. 74 ust 2 ustawy o samorządzie gminnym gminy przekazujące zadania mają obowiązek partycypacji w kosztach ich realizacji przez gminę przejmującą.
Wysokość i zasady ponoszenia kosztów powinno określać porozumienie międzygminne.
W pewnym niewielkim stopniu zasady ustalania proporcji w kosztach realizacji zadań zostały uregulowane w art. 46 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z tym przepisem jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego, na mocy porozumień zawartych z tymi jednostkami, otrzymuje od tych jednostek dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Jak wynika z powyższego gmina przejmująca zadania otrzymuje od gmin przekazujących dotacje celowe w wysokości wynikającej z porozumienia. Jak przyjmuje się w doktrynie nie ma przeszkód, aby gminy przekazywały mniejsze środki - w stosunku do tych, które musiałyby wydać samodzielnie realizując zadania - na wykonanie przekazanych zadań. A także dopuszczalna jest sytuacja, w której gminy przekazujące zadania nie ponoszą kosztów ich realizacji, jak i sytuacja, w której wszystkie koszty realizacji ponosi gmina przekazująca (K. Bandarzewski, Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, LexPolonica)
Udział w kosztach może polegać nie tylko na finansowaniu realizacji przekazanego zadania, ale również np. na przekazaniu mienia przejmującej gminie. W tym ostatnim przypadku należy zawrzeć umowę, na podstawie której gmina przejmująca otrzyma określone mienie.
Zasady uczestnictwa gmin w ewentualnych dochodach związanych z realizacją przekazanych zadań powinno określać porozumienie.