Aktualności
Sprzeczność z prawem uchwał organów JST
- Szczegóły
- Utworzono: 04 październik 2013
Zgodnie z art. 91 ust. 1 zd. 1 ustawy o samorządzie gminnym: „uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne". Podobnie stanowi art. 79 ustawy o samorządzie powiatowym w odniesieniu do uchwał organów powiatu.
Pojęcie "sprzeczności z prawem" w rozumieniu tychże przepisów obejmuje sprzeczność postanowień uchwały z jakimkolwiek aktem prawa powszechnie obowiązującego.
Zgodnie z art. 87 Konstytucji RP źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia, a także akty prawa miejscowego na obszarze działania organów, które je ustanowiły.
Jak wypowiedział się Sąd Administracyjny z uwagi iż w katalogu źródeł prawa z którymi zgodne muszą być uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego wymienione są rozporządzenia to należy przyjąć że również z "Zasadami techniki prawodawczej", które wszak stanowią załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie tychże zasad. Choć w większości przypadków sprzeczność z poszczególnymi, szczegółowymi dyrektywami legislacyjnymi zawartymi w ZTP będzie miała charakter nieistotnego naruszenia prawa, to jednak nie można wykluczyć sytuacji, w których konkretne uchybienie zasadom techniki prawodawczej przyjdzie zakwalifikować jako naruszenie prawa istotne. Będzie to zwłaszcza dotyczyć reguł, określanych w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego mianem "rudymentarnych kanonów techniki prawodawczej" (Postanowienie TK z dnia 27 kwietnia 2004 r., P 16/03, LexPolonica nr 368834), nakaz przestrzeganie których ujmowany bywa jako jeden z elementów konstytucyjnej zasady prawidłowej legislacji (por. T. Zalasiński, Zasady prawidłowej legislacji w poglądach Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008, s. 51).
Źródło: CBOSA