ROZMIAR CZCIONKI

Profile

Dostosuj wygląd

Aktualności

Formy współpracy JST w Polsce. Porozumienia powiatów

Ustawa o samorządzie powiatowym w art. 73 reguluje pojęcie porozumień powiatowych.

W myśl tego przepisu powiaty mogą zawierać porozumienia w sprawie powierzenia jednemu z nich prowadzenia zadań publicznych. Porozumienie jest umową którą zawierają co najmniej dwa podmioty. Po stronie przekazujących zadanie może być więcej niż jeden powiat, natomiast po stronie otrzymującego zadanie do wykonania występuje tylko jeden powiat – czyli tak jak ma to miejsce w przypadku porozumień zawieranych przez gminy (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi z dnia 27 września 1994 r. SA/Łd 1906/94).

Ponadto ustawodawca określił, iż w zakresie nie uregulowanym treścią porozumienia do porozumień powiatów, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące związków powiatów.

Oznacza to, że pierwszeństwo w uregulowaniu sytuacji prawnej porozumienia ustawodawca pozostawił samym jego uczestnikom, natomiast dopiero w zakresie przez nich nie uregulowanym w umowie porozumienia, zastosowanie znajdą przepisy dotyczące związków powiatów. Co ciekawe analogiczne rozwiązanie zawierał art. 75 ustawy o samorządzie gminnym w odniesieniu do porozumień powiatów, który został jednak uchylony.

W doktrynie rozstrzygnięto wątpliwości w zakresie odpowiedniego stosowania do porozumień powiatów przepisów o związkach powiatów (Komentarz do ustawy o samorządzie powiatowym, Kazimierz Bandarzewski, LexPolonica)

Wskazano iż odpowiednie zastosowanie znajdą:

  1. art. 65 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, w tym zakresie, że rady powiatów decydują o zawarciu porozumienia (aczkolwiek go nie zawierają),
  2. art. 65 ust. 3 i 4 ustawy powinny mieć zastosowanie do porozumień, ponieważ z chwilą zawarcia porozumienia prawa i obowiązki powiatu przekazującego przechodzą na powiat przejmujący, który może realizować otrzymane zadania również w drodze decyzji administracyjnych,
  3. art. 66 ust. 1 ustawy, powiat bowiem wykonuje zadania we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
  4. art. 67 ust. 2 u.s.p. będzie odpowiednio zastosowany w następującym zakresie: czas trwania porozumienia, strony porozumienia, przekazane zadania, zasady korzystania z obiektów i urządzeń powiatu, zasady udziału w kosztach, zyskach i pokrywaniu strat przy realizacji zadań, tryb wprowadzania zmian w porozumieniu, tryb rozwiązania porozumienia.

Nie znajdą natomiast zastosowania:

  1. art. 66 ust. 2 ustawy, ponieważ porozumienie nie kreuje żadnej odrębnej struktury organizacyjnej,
  2. art. 67 ust. 1 ustawy, ponieważ przy zawieraniu porozumień nie przyjmuje się statutu,
  3. art. 67 ust. 2 ustawy w zakresie regulującym nazwę i siedzibę związku, członków związku, organy związku, zasady przystępowania i występowania ze związku, zasady likwidacji związku,
  4. art. 68 ustawy regulujący procedurę nabycia osobowości prawnej przez związek,
  5. art. 69-71 ustawy, ponieważ porozumienie nie kreuje żadnych organów,
  6. art. 72 ustawy dotyczący odpowiedniego stosowania do gospodarki finansowej związku przepisów o gospodarce finansowej powiatów.

Partnerzy projektu

Jesteś tutaj: Strona główna Aktualności Formy współpracy JST w Polsce. Porozumienia powiatów

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji w Polityce prywatności. ZAMKNIJ