ROZMIAR CZCIONKI

Profile

Dostosuj wygląd

Aktualności

Formy współpracy JST w Polsce. Zasięg terytorialny władztwa związku i porozumienia międzygminnego

W razie wspólnego wykonywania przez gminy zadania (...), określone w ustawie prawa i obowiązki organów gminy wykonują właściwe organy związku międzygminnego oraz gminy wskazanej w porozumieniu międzygminnym (art. 3 ust 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Związek międzygminny jest więc formą współpracy wyłącznie umawiających się i należących do niego gmin. Dlatego też, jeżeli związek świadczy swoje usługi na obszarze innych gmin, które nie uczestniczą w związku międzygminnym, to nie może on wykonywać kompetencji rad tych gmin, gdyż nie przekazały one ustawowej kompetencji w tym zakresie, na rzecz związku.

Jako przykład w tym zakresie można powołać orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 czerwca 2006 r. (OSK 312/04), w świetle którego: „Związek międzygminny może zatwierdzić regulamin i taryfy zaopatrywania zbiorowego w wodę tylko dla gmin wchodzących w skład związku. Jeżeli w wodę będą zaopatrywane na tej podstawie także inne gminy, to one same muszą podjąć stosowne uchwały".

Oznacza to więc tyle, że związek międzygminny może podejmować uchwały, obowiązujące tylko na terenie tych gmin, które są uczestnikami związku.

Podobnie gmina nie może narzucić swojej uchwały gminom nieuczestniczącym w porozumieniu międzygminnym (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 grudnia 2005 r., II OSK 385/05).

Partnerzy projektu

Jesteś tutaj: Strona główna Aktualności Formy współpracy JST w Polsce. Zasięg terytorialny władztwa związku i porozumienia międzygminnego

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji w Polityce prywatności. ZAMKNIJ