Aktualności
Porozumienie o wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej
- Szczegóły
- Utworzono: 12 luty 2014
Kwestie zawierania porozumień o wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej uregulowano dla gmin w art. 8 ustawy o samorządzie gminnym a dla powiatów w art. 5 ustawy o samorządzie powiatowym.
Porozumienia tego typu zawierane są między organami samorządowymi a organami administracji rządowej.
Na podstawie tychże porozumień organy samorządowe przyjmują na siebie obowiązek wykonania zadań które co do zasady obciążają administracje rządową ale mogą zostać efektywniej wykonane przez administrację samorządową chociażby ze względów ekonomicznych.
Na wykonywanie zadań zleconych przez administrację rządową jednostki samorządu otrzymują niezbędne środki finansowe na zasadach i w terminie określonym w porozumieniu zawartym pomiędzy tymi stronami. JST otrzymują środki w formie dotacji celowych z budżetu Państwa w koniecznej wysokości. Jeżeli nie ma odmiennych uregulowań środki te przekazują wojewodowie. Dotacje celowe powinny zapewnić pełne i terminowe wykonanie zleconych zadań. W przypadku niedotrzymania terminów jednostkom samorządu przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.