ROZMIAR CZCIONKI

Profile

Dostosuj wygląd

Aktualności

Porozumienie w sprawie realizacji zadań innej JST

Zawarcie porozumienia, o którym mowa w art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115 ze zm.) przez zarządcę drogi, jakim jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, wymaga uprzedniego podjęcia przez radę gminy uchwały na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 11 w związku z art. 8 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2013 r., poz. 594 ze zm.). Wyrok WSA w Gliwicach z 27 stycznia 2014 r. II SA/Gl 1534/13.

W uzasadnieniu wyroku wskazano również, że sąd podzielił wątpliwości organu nadzoru w kwestii dalszej delegacji zadań powierzonych jednostce samorządu terytorialnego w drodze porozumienia zawartego z inną tego rodzaju jednostką. W ocenie Sądu, użyte w art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym sformułowanie "zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa" odnosi się wyłącznie do zadań własnych, przyznanych tym jednostkom mocą przepisu ustawy.

Z faktu przyjęcia "cudzych" zadań do realizacji nie można wyprowadzić wniosku, że takie zadania stają się zadaniami z zakresu właściwości podmiotu, który je przyjął - w rozumieniu powołanego przepisu. Przejęcie przez gminę od powiatu zadań przekazanych mu z kolei w drodze porozumienia przez województwo jest, ze względu na treść art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym niedopuszczalne, co zresztą znalazło potwierdzenie w doktrynie (por. P. Dobosz [w:] Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz pod red. P. Chmielnickiego Warszawa 2013 r. str. 265). Porozumienie administracyjne jest szczególnego rodzaju umową, która zawierana jest pomiędzy dwoma podmiotami publicznymi (w niniejszej sprawie pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego), mocą której możliwe jest przekazanie niektórych zadań należących do jednej jednostki samorządu terytorialnego – innej. Innymi słowy, w drodze porozumienia podmiot, który na mocy przepisów rangi ustawowej nie był właściwym w danej kategorii spraw, uzyskuje kompetencje do ich załatwiania. Jest to jednak wyjątek od zasady, zgodnie z którą każda jednostka samorządu terytorialnego winna jest realizować powierzone ustawowo zadania samodzielnie (art. 164 ust.3 Konstytucji RP).

Wyrok jest nieprawomocny.

Źródło: CBOSA

Partnerzy projektu

Jesteś tutaj: Strona główna Aktualności Porozumienie w sprawie realizacji zadań innej JST

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji w Polityce prywatności. ZAMKNIJ