Aktualności
Przypadki wyłączenia możliwości współpracy samorządów
- Szczegóły
- Utworzono: 31 marzec 2014
Pomimo zawartej w ustawach samorządowych ogólnej zasady wyrażającej dopuszczalność współpracy poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, ustawy szczegółowe przewidują od tej zasady wyjątki.
Uregulowanie przewidziane w art. 82a Prawa budowlanego jest przykładem na wyłączenie możliwości zawarcia porozumienia. Bowiem w myśl tego przepisu starosta nie może powierzyć gminom, w drodze porozumienia, sprawy z zakresu swojej właściwości jako organu administracji architektoniczno-budowlanej. W tym przypadku nie stosuje się art. 5 ust. 2 u.s.p. upoważniającego powiat do zawierania porozumień w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
W ustawie Prawo o ruchu drogowym podobnie jak w Prawie budowlanym ustawodawca wskazuje na sytuacje w których nie może dojść do zawarcia porozumienia między samorządami. Art. 80 ustawy zakazuje powierzania gminom w drodze porozumienia zadań i kompetencji starosty polegających na rejestracji pojazdu, dokonywania zastrzeżeń w dowodzie rejestracyjnym i pozwoleniu czasowym, wydawaniu kart pojazdy dla określonych pojazdów samochodowych oraz dokumentowania w karcie pojazdu określonych zdarzeń, pobierania opłaty ewidencyjnej i wyrejestrowania pojazdu. Natomiast art. 140a określa że w drodze porozumienia gminie nie można przekazać zadań i kompetencji polegających na wydawaniu decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym. Przepisy te nie dotyczą powiatu warszawskiego.