Aktualności
W Rybniku obradują samorządy obszaru funkcjonalnego zlokalizowanego wzdłuż autostrady A1
- Szczegóły
- Utworzono: 24 kwiecień 2014
W czwartek, 17 kwietnia, o godz. 12.00, w Urzędzie Miasta Rybnika odbyło się spotkanie poświęcone projektowi „Diagnoza potencjału rozwojowego obszaru funkcjonalnego zlokalizowanego wzdłuż autostrady A1 na terenie subregionu zachodniego województwa śląskiego”.
Projekt ten Rybnik realizuje z 7 innymi gminami, zlokalizowanymi w sąsiedztwie autostrady A1: Czerwionką-Leszczynami, Jastrzębiem-Zdrój, Godowem, Gorzycami, Mszaną, Świerklanami oraz Żorami.
W ramach przedsięwzięcia opracowany został dokument strategiczny, określający obszar funkcjonalny wokół autostrady A-1. Dokument przygotowany został przez Fundację Kreatywny Śląsk – a jego główne założenia przedstawił dr Krzysztof Wrana na czwartkowym spotkaniu w rybnickim magistracie.
W wyniku analizy zapisów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin analizowanego obszaru określono strategiczne grupy działań dla rozwoju przestrzennego obszaru funkcjonalnego w rejonie autostrady A-1.
Zasadniczymi celami i obszarami działań są:
- powiązania wewnętrzne; wyznaczanie nowych stref aktywności gospodarczej w nawiązaniu do autostrady i planowanych powiązań komunikacyjnych o znaczeniu regionalnym
- realizacja nowych obszarów aktywności dla funkcji metropolitalnych w Rybniku
- rewitalizacja obszarów śródmiejskich w związku z utratą ich dotychczasowej funkcji lub w wyniku zmian charakterystycznych dla wzrostu rangi ośrodka
- prowadzenie świadomej polityki wobec terenów mieszkaniowych; podnoszenie jakości życia mieszkańców
- ochrona środowiska naturalnego deklarowana we wszystkich celach studiów uwarunkowań
- polityka wobec rolnictwa realizowana szczególnie w obszarze gmin południowych
- utrzymanie funkcji górniczej na całości obszaru z preferencjami dla potrzeb zagospodarowania powierzchni i minimalizacji negatywnych skutków eksploatacji
- wykorzystanie oraz niwelowanie negatywnych skutków planowanych i zrealizowanych układów komunikacyjnych w tym głównie autostrady A-1
- wykorzystanie układów szynowych dla odtworzenia systemu transportu kolejowego oraz w odcinkach likwidowanych dla innych form transportu
- realizacja brakujących elementów infrastruktury technicznej.
W wyniku przeprowadzonych prac, główny cel strategiczny rozwoju obszaru funkcjonalnego został sformułowany w nawiązaniu do położenia geograficznego i komunikacyjnego obszaru, a w szczególności relacji, które powinny być kształtowane z sąsiednimi aglomeracjami w oparciu o poprawiające się na skutek realizacji autostrady A-1 połączenia komunikacyjne.
Cel ten został podzielony na dwa cele strategiczne:
- pierwszy z nich odnosi się do wykorzystania atutów autostrady A-1 dla przyciągnięcia nowych inwestorów do obszaru funkcjonalnego oraz podniesienia ogólnej atrakcyjności biznesowej obszaru – „InweSTrada”,
- drugi powiązany jest z szeroko rozumianym wyzwaniem mobilności stanowiącej wyznacznik współczesnej, globalizującej się rzeczywistości.
Źródło: rybnik.eu