Aktualności
Co łączy zadania zlecone gminie i umowę zlecenie?
- Szczegóły
- Utworzono: 14 październik 2014
Użycie w art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym pojęcia zadanie zlecone stanowi wyraźne nawiązanie do przepisów zobowiązaniowych o umowie zlecenia.
Użycie tego określenia, a nie innego pojęcia bliskoznacznego, pozbawionego kontekstu cywilnoprawnego, uprawnia do przyjęcia, że pomiędzy organem administracji rządowej, którego zadania zostały przekazane do wykonywania gminie jako zlecone, a tą gminą powstaje stosunek o treści odpowiadającej umowie zlecenia w rozumieniu art. 734 i nast. kc.
Oznacza to, że - w braku odmiennej umowy - zleceniobiorca umocowany jest do dokonania czynności w imieniu dającego zlecenie (art. 734 § 2 kc). Przepisy ustawy o samorządzie gminnym nie zawierają odmiennych uregulowań. Zatem można zasadnie przyjąć, że zleceniobiorca (gmina) jest uprawniona do zaciągania zobowiązań związanych z wykonaniem zleconych czynności w imieniu i na rzecz zleceniodawcy (organu administracji rządowej).
Źródło: Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 12 marca 2004 r., II CK 64/2003