Aktualności
Samodzielność uchwałodawcza gminy i związku międzygminnego
- Szczegóły
- Utworzono: 20 kwiecień 2015
Organ stanowiący danej gminy nie może decydować o utracie mocy uchwał innych jednostek samorządu terytorialnego, w tym związków międzygminnych. Takich uprawnień temu organowi nie daje bowiem żaden przepis prawa rangi ustawowej. Decyzja w tym zakresie należy wyłącznie do organu stanowiącego tej jednostki, która taki dokument uchwaliła.
Podstawową bowiem zasadą odnoszącą się do jednostek samorządu terytorialnego, w tym związków międzygminnych, zapisaną w art. 4 ust. 2 Europejskiej Karcie Samorządu Terytorialnego i znajdującą swoje odwzorowanie w łącznej interpretacji art. 16 ust. 2 i art. 165 Konstytucji RP, jest zasada ich samodzielności. Zgodnie z tą zasadą społeczności lokalne - w zakresie określonym prawem - mają pełną swobodę działania w każdej sprawie, która nie jest wyłączona z ich kompetencji lub nie wchodzi w zakres kompetencji innych organów władzy.
Samodzielność gminy, jak i związku międzygminnego oznacza, że w granicach wynikających z ustaw, ani gmina ani związek międzygminny nie są podporządkowane czyjejkolwiek woli oraz - że w tych granicach - podejmują czynności prawne i faktyczne, kierując się własną wolą. W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego podkreśla się, że samorząd terytorialny oznacza strukturę, której przysługuje przymiot samodzielności w stosunku do innych struktur władzy.
W art. 65 ustawy o samorządzie gminnym zapisano, że związek międzygminny wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, ma więc samodzielność w zakresie realizacji tych zadań, w czym pomocne mu jest posiadanie osobowości prawnej.
Źródło: Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 2 października 2013 r. 20/1112/13