Aktualności
Pobieranie przez radnego wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług spółce gminnej
Czy wynagrodzenie za usługi wykonywane na rzecz Gminy świadczone gminnej spółce komunalnej i wypłacone usługodawcy (radnemu tej gminy) z budżetu gminy mieści się w pojęciu prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy o czym mowa w art. 24f ust. 1 w zw. z art. 43 ustawy o samorządzie gminnym?
Pojęcie mienia komunalnego odpowiada definicji mienia zawartej w art. 44 k.c., zgodnie z którym "mieniem jest własność i inne prawa majątkowe". Mienie jako instytucja prawa cywilnego to pojęcie zbiorcze określające ogół podmiotowych praw majątkowych. Mieniem są zatem prawa majątkowe, których wartość może być wyrażona w pieniądzu. Nie chodzi zatem o nieruchomości gminne ale cały zespół jej praw majątkowych, w tym środki pieniężne.
Wypłacone za usługę wynagrodzenie jest ekwiwalentem świadczenia wykonanego na rzecz gminy, a zatem jest realizacją należności pochodzącej z praw majątkowych gminy wyrażonej w pieniądzu. Inaczej mówiąc, usługodawca realizujący świadczenie w ramach działalności gospodarczej, przez sam fakt pobrania wynagrodzenia ze środków budżetowych gminy - korzysta z mienia gminnego.
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przyjmuje się, że wypłacane przez gminę radnemu wynagrodzenie, np. z tytułu usługi prawnej udzielonej przez niego gminnej spółce, czy wypłacone zarządzanemu przez radnego podmiotowi gospodarczemu wynagrodzenie z tytułu dokonywania czynności inkasa w imieniu gminy, jest kwalifikowane jako prowadzenie przez radnego działalności z wykorzystaniem mienia komunalnego.
Gdyby przyjąć argumentację odmienną, to należałoby też przyjąć, że nie budzi zastrzeżeń stan, w którym radny, najpierw, bierze udział w opracowaniu oraz podjęciu uchwał dotyczących zasad i wymagań, o których mowa w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a następnie prowadząc, czy też jak w tym przypadku współzarządzając działalnością gospodarczą, bierze udział w przetargu na odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu Gminy, a następnie, po wygraniu przetargu realizuje umowę pobierając za nią wynagrodzenie z budżetu gminy. Nie trzeba sięgać zbyt głęboko w warstwę przepisów i ich interpretacji, żeby dostrzec, że opisany wyżej stan, co najmniej winien budzić refleksję radnego co do kolizji jego interesów jako podmiotu uczestniczącego w sprawowaniu władzy i jednocześnie podmiotu wykonywającego działalność gospodarczą.
Źródło: Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2014 r. II OSK 2892/14