ROZMIAR CZCIONKI

Profile

Dostosuj wygląd

Aktualności

Planowanie przestrzenne na obszarze metropolitalnym

Ustawa o związkach metropolitarnych wprowadziła zmiany w zakresie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, poprzez dodanie rozdziału 2a – Planowanie przestrzenne na obszarze metropolitarnym.

Studium metropolitarne

Związek metropolitalny sporządza ramowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego związku metropolitalnego, dla całego obszaru metropolitalnego, uwzględniając ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa.

Studium metropolitalne określa:

  1. zasady i obszary rozwoju systemów komunikacji, w tym dróg publicznych z podziałem na klasy i kategorie, infrastruktury technicznej oraz rozmieszczenie innych inwestycji celu publicznego o znaczeniu metropolitalnym;
  2. zasady i obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu, ponadregionalnych i regionalnych korytarzy ekologicznych, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej, mających znaczenie dla całości obszaru metropolitalnego, w szczególności w odniesieniu do sposobów realizacji infrastruktury technicznej;
  3. ustalenia wynikające z zasad rozwoju i ochrony obszarów, o których mowa w pkt 1 i 2, położonych w granicach obszaru metropolitalnego;
  4. maksymalne powierzchnie przeznaczone pod zabudowę, z podziałem na rodzaje zabudowy oraz gminy.

Ustalenia, o których mowa powyżej w pkt 3-4, są wiążące dla wójta, burmistrza albo prezydenta miasta przy sporządzaniu studium.

Określając ustalenia dotyczące maksymalnej powierzchni przeznaczonej pod zabudowę, z podziałem na rodzaje zabudowy oraz gminy, uwzględnia się potrzeby i możliwości rozwojowe obszaru metropolitalnego, uwzględniające w szczególności:

  1. analizy ekonomiczne, środowiskowe i społeczne;
  2. prognozy demograficzne, w tym uwzględniające migracje w ramach obszaru metropolitalnego;
  3. możliwości finansowania przez gminy oraz związek metropolitalny wykonania sieci komunikacyjnej i infrastruktury technicznej, a także infrastruktury społecznej, służących realizacji zadań własnych odpowiednio tych jednostek;
  4. bilans terenów przeznaczonych pod zabudowę.

Dokonując bilansu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w gminie.

Ustalenia studium metropolitalnego, obejmują jedynie elementy niezbędne dla właściwego ukierunkowania polityki przestrzennej gmin należących do związku, ze względu na spójność przestrzenną i społeczno-gospodarczą obszaru metropolitalnego.

Studium metropolitalne nie jest aktem prawa miejscowego.

Do studium metropolitalnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 5, art. 7, art. 11-13, art. 15 ust. 1, art. 20, art. 21, art. 23-28, art. 30 i art. 32-33 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przy czym:

  1. opinia o projekcie studium metropolitalnego, o której mowa w art. 11 pkt 5, jest wyrażana przez gminne i powiatowe komisje urbanistyczno-architektoniczne gmin i powiatów wchodzących w skład związku metropolitalnego;
  2. wyłożenia, o którym mowa w art. 11 pkt 10, dokonuje się w każdej z gmin wchodzących w skład związku metropolitalnego.

Jednoczesność prac nad studium gminnym oraz studium metropolitalnym

Jeżeli uchwalenie albo zmiana studium metropolitalnego powoduje konieczność zmiany studium, jednocześnie z projektem studium metropolitalnego lub projektem jego zmiany można sporządzić projekt studium lub projekt zmiany studium. W takim przypadku, uchwalenie studium lub zmiany studium następuje po uchwaleniu studium metropolitalnego lub jego zmiany. Jeżeli gmina wchodzi w skład związku metropolitalnego, przy sporządzaniu studium uwzględnia się również ustalenia studium metropolitalnego - o ile zostało przyjęte. Na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 12 ust. 2 ustawy o związkach metropolitalnych jednocześnie z projektem studium metropolitalnego zarząd związku metropolitalnego może sporządzić projektu studium.

Rozciągnięcie przepisów o studium gminnym na studium metropolitalne

Ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w gminie, należy przez to rozumieć również studium metropolitalne.

Inne zmiany w ustawie

W zakresie procedury planistycznej w województwie zdecydowano, że po podjęciu przez sejmik województwa uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego województwa marszałek województwa występuje o opinię o projekcie także do zarządów związków metropolitarnych.

Natomiast w zakresie wyznaczania obszarów funkcjonalnych w rozdziale 4a ustawy wprowadzono zapis dotyczący utworzenia związku metropolitalnego na obszarze funkcjonalnym ośrodka wojewódzkiego, który stanowi, że w przypadku utworzenia, na całości lub części obszaru objętego miejskim obszarem funkcjonalnym ośrodka wojewódzkiego, związku metropolitalnego, samorząd województwa niezwłocznie uchyla określenie tego obszaru, uchylając jednocześnie plan zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego, o którym mowa w art. 39 ust. 6 i 7. W powyższym przypadku w planie zagospodarowania przestrzennego województwa określa się granice obszaru związku metropolitalnego.

Partnerzy projektu

Jesteś tutaj: Strona główna Aktualności Planowanie przestrzenne na obszarze metropolitalnym

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji w Polityce prywatności. ZAMKNIJ