Aktualności
Związki metropolitarne a publiczny transport drogowy
- Szczegóły
- Utworzono: 11 maj 2016
Ustawa o związkach metropolitarnych wprowadziła liczne zmiany w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym.
Metropolitarne przewozy pasażerskie
Wprowadzono pojęcie metropolitalnych przewozów pasażerskich, które scharakteryzowano jako przewóz osób w ramach publicznego transportu zbiorowego wykonywany w granicach związku metropolitalnego; inne niż gminne, powiatowe, powiatowo-gminne, wojewódzkie i międzywojewódzkie.
Organizatorem publicznego transportu zbiorowego, właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów stał się także związek metropolitalny - na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w metropolitalnych przewozach pasażerskich. W tym przypadku obowiązki organizatora wykonuje zarząd związku metropolitalnego.
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego
Związek metropolitalny opracowuje także plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w przypadku planowanego organizowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w metropolitalnych przewozach pasażerskich. A związek metropolitarny któremu powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia z gminami lub powiatami - w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej na danym obszarze.
W przypadku opracowania planu transportowego przez związek metropolitalny:
1) gminy, związki międzygminne, powiaty lub związki powiatów, których obszar jest objęty związkiem metropolitalnym i które wchodzą w skład związku metropolitalnego, nie opracowują planów transportowych;
2) z dniem wejścia w życie tego planu tracą moc plany transportowe opracowane przez gminy, związki międzygminne, powiaty lub związki powiatów, których obszar jest objęty związkiem metropolitalnym i które wchodzą w skład związku metropolitalnego.
Zarząd związku metropolitalnego przedstawia zgromadzeniu związku metropolitalnego do uchwalenia projekt planu transportowego:
1) zaopiniowany przez marszałka właściwego województwa;
2) uzgodniony ze starostą sąsiadujących powiatów, zarządem sąsiedniego związku powiatów lub związku powiatowo-gminnego, o ile jest utworzony w zakresie linii komunikacyjnych przebiegających na obszarze ich właściwości.
W projekcie planu transportowego opracowanego przez zarząd związku metropolitalnego - uwzględnia się ogłoszony plan transportowy opracowany przez marszałka województwa.
Zarząd związku metropolitarnego opiniuje projekt planu transportowego w zakresie linii komunikacyjnych przebiegających na obszarze jego właściwości, utworzony przez:
a. Marszałka województwa
b. Starostę, zarząd związku powiatów lub zarząd związku powiatowo-gminnego
c. Wójta, burmistrza, prezydenta miasta lub zarząd związku międzygminnego
Plan transportowy jest podawany do publicznej wiadomości przez jego ogłoszenie we właściwym dla organizatora dzienniku urzędowym, a w przypadku gdy organizatorem jest związek metropolitalny - w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarach gmin albo powiatów tworzących ten związek oraz w dzienniku urzędowym województwa, na którego obszarze działa związek metropolitalny.
Zintegrowany system taryfowo-biletowy
Związek metropolitalny ustanawia zintegrowany system taryfowo-biletowy obowiązujący w jego granicach. Organizatorzy gminnych i powiatowych przewozów pasażerskich na terenie związku metropolitalnego są obowiązani do uczestnictwa w ustanowionym systemie taryfowo-biletowym. Wzajemne rozliczenia z tytułu uczestnictwa organizatorów gminnych i powiatowych przewozów pasażerskich w zintegrowanym systemie taryfowo-biletowym na terenie związku metropolitalnego określa porozumienie zawarte przez związek metropolitalny i odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego.