Aktualności
Partnerstwo w samorządzie: Jak zbudować je idealnie? (7)
- Szczegóły
- Utworzono: 29 lipiec 2016
W standardzie dotyczącym programowania rozwoju obszaru funkcjonalnego poruszyliśmy sprawę opracowania strategii rozwoju, programów operacyjnych dla wybranych sektorów usług oraz, jako ram wykonawczych, wieloletniej prognozy finansowej i wieloletniego planu inwestycyjnego. Wdrażanie tych programów nie będzie możliwe bez przełożenia ich postanowień na plany poszczególnych jednostek samorządowych oraz uzgodnienia kierunków działania pomiędzy partnerami. Dlatego kolejnym standardem modelu współpracy partnerskiej jest wzajemna integracja dokumentów programowych partnerów oraz ich dostosowanie do planów dla obszaru funkcjonalnego. Stopień wzajemnego uzgodnienia planów rozwojowych poszczególnych JST oraz stopień ich zgodności z planem rozwoju obszaru, można uznać za jedną z miar jakości partnerstwa
Dlaczego należy uspójnić dokumenty?
Wartość wynikająca z podjęcia współpracy przez interesariuszy danego OF może się zmaterializować tylko wtedy, jeśli uczestnicy uzgodnią wspólną wizję rozwoju (całościową lub w danym sektorze usług). A następnie każdy z nich zapewni zgodność swoich planów rozwojowych (dokumentów strategicznych i operacyjnych, np. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, WPI/WPF, strategie i plany sektorowe) ze strategią i programami sektorowymi opracowanymi dla całego obszaru.
W wariancie minimum, wyznaczane cele nie powinny się wzajemnie wykluczać. Jednak istotny efekt współpracy uzyskamy dopiero wtedy, gdy koncepcje tworzone dla całego obszaru i dla poszczególnych jednostek będą się wzajemnie uzupełniać i wspierać. Dostosowywanie strategii i dokumentów operacyjnych partnerów, do strategii partnerstwa będzie wymagało czasu. Ważne jest jednak, aby działania w tym zakresie zostały zaplanowane i uruchomione. Nie jest to jednak proces jednorazowy i jednokierunkowy – przyszłe szczegółowe potrzeby członków można ująć w dokumentach na poziomie partnerstwa w trakcie ich okresowej aktualizacji.
Jakie warunki powinno spełnić partnerstwo przy integracji planów?
Co najmniej kliku lub wszyscy partnerzy (w zależności od fazy rozwoju partnerstwa) powinni dokonać wstępnego przeglądu swoich dokumentów strategicznych i operacyjnych, pod kątem ich spójności z odpowiednimi dokumentami, przyjętymi przez partnerstwo, którego są członkami. Wynikiem dokonanego przeglądu winno być zidentyfikowanie działań (zaplanowanych we własnych dokumentach), których realizacja byłaby sprzeczna z celami przyjętymi przez całe partnerstwo, a więc i jednostkę samorządu, która dokonuje takiego przeglądu. Ewentualnie można określenie ewentualnych działań, które uzgodniono na poziomie partnerstwa terytorialnego i teraz warto je przenieść do własnej strategii czy dokumentów operacyjnych, w celu osiągnięcia na swoim terenie wspólnie zaplanowanych efektów.
Oprócz wstępnego przeglądu, a następnie monitorowania zgodności dokumentów własnych partnera z dokumentami programującymi rozwój partnerstwa, istotne znaczenie dla wypracowania i zachowania trwałości relacji partnerskich, ma wzajemne poinformowanie się partnerów o indywidualnych dokumentach programujących rozwój jednostek i przyjętych tam ustaleniach szczegółowych – w możliwie wczesnej fazie rozwoju partnerstwa, a potem na bieżąco w trakcie konsultowania i uchwalania nowych planów. Dotyczy to szczególnie zagadnień które mogą mieć wpływ na gospodarkę przestrzenną, (np. zwiększone natężenie ruchu na drogach), uwarunkowania środowiskowe, bezpieczeństwo publiczne lub rozwój społeczno-gospodarczy na terenie gmin sąsiadów, lub nawet sąsiednich powiatów;
Bieżąca komunikacja
W dalszych fazach rozwoju współpracy partnerzy powinni na bieżąco monitorować wzajemnie swoje dokumenty programowe. W zależności od stanu rozwoju partnerstwa, liczba partnerów monitorujących wzajemnie dokumenty programowe powinna być coraz większa, aby objąć szerokie spektrum działań samorządu, ale dostosowana do potrzeb i wzajemnych uzgodnień. Stanem docelowym, do którego powinni dążyć partnerzy, jest bieżące informowanie się przez wszystkich partnerów o dokonywanych zmianach w dokumentach strategicznych i operacyjnych i regularne wzajemne ich monitorowanie. Pomocnym narzędziem w tym procesie może być przyjęta i realizowana przez wszystkich partnerów jednolita procedura postępowania.