Aktualności
Partnerstwo w samorządzie: Jak zbudować je idealnie? (10)
- Szczegóły
- Utworzono: 01 wrzesień 2016
Dialog pomiędzy partnerami stanowi drugi (po komunikacji z mieszkańcami) z trzech modelowych standardów, tworzących wymiar zarządzania relacjami w partnerstwie. Dobra współpraca w ramach partnerstwa terytorialnego wymaga budowy i wzmacniania przestrzeni debaty między partnerami, poszerzania zakresu i form ich świadomego oraz odpowiedzialnego uczestnictwa w procesach planowania i zarządzania.
Modelowo
Otwartość i gotować na wymianę opinii, to podstawowy, obok budowy wzajemnego zaufania, warunek zawiązania i utrzymania trwałej, perspektywicznej współpracy. Dialog pomiędzy partnerami potrzebny jest na każdym etapie zarządzania obszarem funkcjonalnym, na którym pogodzenia wymagają interesy pojedynczych uczestników porozumienia, a jednocześnie wspólnie przeprowadzane przedsięwzięcia wymagają uzgodnień, ze wzgędu na ponoszoną odpowiedzialność.
Partnerstwo powinno angażować wszystkich uczestników. Ale ze względu na zmieniające się uwarunkowania rozwoju obszaru funkcjonalnego ważne, by zachowało ono otwarty charakter. W zależności od specyfiki partnerstwa, etapu jego funkcjonowania oraz stopnia zinstytucjonalizowania zróżnicowany będzie mechanizm współpracy. Struktura organizacyjna grona będzie pochodną kultury organizacyjnej panującej w kooperujących organizacjach, ale powinna być przyjęta z pełną zgodą udziałowców. Wypracowane wspólnie procedury konsultacji, dochodzenia do decyzji i bieżącej komunikacji są szkieletem, na którym opiera się funkcjonowanie rady i biura partnerstwa.
Jak to robić?
We wzajemnej komunikacji oraz organizacji wewnętrznego systemu konsultacji partnerzy powinni bazować zarówno na bezpośrednich spotkaniach gron decyzyjnych, jak i wykorzystywać w bieżącej wymianie informacji i opinii współcześnie rozpowszechnione narzędzia, zapewniające skuteczny i szybki przepływ informacji. Pomocne będą jednolite dla wszystkich zasady obiegu dokumentów, okresowe raporty z postępów realizacji przedsięwzięć, wewnętrzne biuletyny i newslettery; intranet czy podstrona partnerstwa dostępna tylko dla partnerów z forum wymiany opinii. Wypracowaniu decyzji, wzajemnym konsultacjom i podtrzymaniu dialogu sprzyjać będą wszelkiego rodzaju mieszane zadaniowe grupy robocze oraz spotkania przeglądowe, służące samoocenie postępów w działaniu, a także badaniu optymalności składu partnerstwa z punktu widzenia jego celów. Od czasu do czasu warto również skorzystać z zewnętrznej ewaluacji działań partnerstwa, jako okazji do strategicznej dyskusji.